
Fins aquí hem arribat, fins aquí el què hem après, fins aquí… que tot s’acaba!
Durant aquest quadrimestre, interromput per les mobilitzacions sobre la implantació del procés de Bolonya, s’ha fet el què s’ha pogut, i no ho trobo poc, el contrari, s’ha treballat amb força i voluntat!
Hem construït un anàlisi teòric sobre el nou sistema que a partir de l’any vinent comença a implantar-se, i l’hem desenvolupat segons una dinàmica que vol inspirar-se en la metodologia que vol assolir la nova reforma. Hem fet un treball en equip segons la tècnica d’expert, on cada un de nosaltres dividits en grups s’ha hagut d’informar i equipar de la informació necessària per a poder formar un treball entre tot el grup classe. Ha estat interessant veure com amb l’ajuda de tots, es pot fer un gran treball, del qual reconec que n’he après molt. Ha estat molt encertat que l’Enric proposés realitzar aquest treball, ja que aquest tema ens afecta a nosaltres, els estudiants, i trobo que ens ha estat de molta ajuda per entendre el panorama que ens espera els propers anys.
Durant les classes teòriques, a l’aula hem tractat el tema del fet educatiu, com un anàlisi dels 5 elements de l’acte educatiu que inclouen l’educand (subjecte de l’educació, que disposa de capacitat d’educabilitat), l’educador (que disposa capacitat d’educativitat), la relació educativa (dins l’educació ha d’haver-hi comunicació), per què som educables (perquè sóm humans i només els humans sóm educables) i la metodologia (mecanisme educatiu).
Tothom és educable per a la capacitat d’educabilitat que forma part dels humans, és a dir, estem predisposats a aprendre, però l’educació té uns límits: es pot aprendre de tot, però s’ha d’aprendre de tot? No. Ens eduquem per necessitat, si no n’hi hagués no aprendríem. Les nostres necessitats quedem reflectides a la piràmide de Maslow. És a l’últim estadi de la piràmide, l’autorealització, on es troba l’educació.

Aprenem perquè tenim una característica específica, la plasticitat, que F. Savater la reflecteix molt bé en una cita seva “Naixem humans, però amb això no n’hi ha prou, hem d’arribar a ser-ho”. Quan naixem sóm incomplets i ens hem de formar en tots els aspectes durant la vida, a diferència dels animals. Ja que els humans tenim la predisposició biològica per aprendre, i aprenem per necessitats (Maslow) i la plasticitat. La cultura és quelcom que dóna sentit a l’educació. L’educació requereix capacitats de comunicació per part de l’educand, racionalitat i capacitat de canvi, és a dir, si no estàs disposat a canviar, no hi haurà educació. Ha d’haver una voluntat de canvi, o una necessitat, per què sinó, no tindria sentit (concepte de perfectibilitat). S’ha d’educar en un marge de llibertat, ja que en un sistema autoritari, parlaríem de doctrina. Ha d’haver-hi desig de canvi, de transformar el món, optimitzar-lo, per tant estem parlant d’intel•ligència, que és qui és conscient de què passa i per a què ho sap.
Per tant, si hagués d’explicar què és l’educació, jo contestaria que l’educació és un tot político-sòcio-bio-psico-cultural, un conjunt d’elements, un sistema, una estructura, els quals la modificació d’un fa moure tota la resta.
Puc concloure dient que: aquí hem fet teoria de l’educació!!!
Ha estat un plaer. Bon estiu Enric!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada